Notice: getimagesize(): Read of 8192 bytes failed with errno=21 Is a directory in /home/www/feke.wi24.hu/www/magro.feke.wi24.hu/protected/class/controller/AgronewsController.php on line 221

Notice: getimagesize(): Error reading from /home/www/feke.wi24.hu/www/magro.feke.wi24.hu/public/cms/news/22/news_27622/! in /home/www/feke.wi24.hu/www/magro.feke.wi24.hu/protected/class/controller/AgronewsController.php on line 221

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/www/feke.wi24.hu/www/magro.feke.wi24.hu/protected/class/controller/AgronewsController.php on line 222
Kacsazsír hajthatja a jövő repülőgépeit - MAGRO (title)!

Ugyan a hosszabb repülőutak elektromos járművekkel való megtétele még igen távoli, a növényi olajból és állati zsírból készült üzemanyag áthidaló megoldást jelenthet a klímaváltozás elleni harcban. Egy finn cég fejlesztette ki az üzemanyagot, amivel ráadásul a motorteljesítmény kis mértékben javulni is fog.

Európa-szerte hamarosan zöld üzemanyagot fognak tankolni a repülők – írja cikkében az Independent. 2018-ban a genfi reptéren a hagyományos kerozinhoz keverve adagolják majd a megújuló üzemanyagot, azonban mindebből a légikikötőn áthaladó utasok milliói semmit sem vesznek majd észre.

Év végén Genfben már mehet a repülőkbe a növényi olajból és az állati zsírból készült üzemanyag - Fotó: Pixabay, 12019

„A gépek ugyanúgy fognak működni, sőt, a motorteljesítmény kis mértékben javulni is fog” – mondta Matti Lievonen, a finn Neste főnöke, amely a terméket előállítja.

A fejlesztő cégnél abban bíznak, hogy a megállapodás követendő példaként szolgál majd világszerte. Jelenleg is tárgyalásokat folytatnak további tíz nemzetközi reptérrel, többek között Európa két legforgalmasabb légikikötőjével, a londoni Heathtrow-val és az amszterdami Schiphollal.

Komoly lehetőség a térnyerésre

Genf kezdésnek egy százalékban akar megújuló üzemanyagot használni az év végétől. Lievonen viszont azt reméli, hogy ez az arány hamarosan növekedni fog. A terjeszkedésre kétségkívül adott a lehetőség: 2011-ben a Lufthansa 1000-nél is több járatán tesztelték, 50-50 százalékos arányban keverve a kerozinnal. „Elképesztően jól működött” – mondta Lievonen. „A motorteljesítmény javult. Komoly sikereket értünk el a repülés terén, és ez egy új, izgalmas fejlődési lehetőséget jelent számunkra.”

A fenntartható forrásból származó üzemanyagok egyelőre apró cseppek a tengerben a repülőiparban, ám a jelentőségük egyre nő. 2014-ben a Boeing sikeresen tesztelte a finn terméket az új 787-es Dreamlinerjén. Tavalyelőtt a United Airlines megállapodott az amerikai AltAirrel 15 millió gallon bioüzemanyag vásárlásáról. A British Airways pedig aláírt egy megegyezést a Velocysszel olyan üzemanyag beszerzéséről, amelyet a brit háztartások által termelt 15 millió tonna hulladék egy részének újrahasznosításából nyernek. Cikkünk a Kitekintő.hu oldal anyaga alapján készült.

A konkurencia ellenére a finn cég biztos abban, hogy a világ vezető megújuló dízel előállítója marad. „Fejlett technológiával dolgozunk, és mi vagyunk az egyetlen cég, amelyik képes ezt az ipar igényeinek megfelelően előállítani” – mondja Lievonen.

Bármely dízelmotorban alkalmazható, lesz zsírból készült üzemanyag is

A termék több formában is készül. Ezek bármilyen hagyományos dízelmotornál használhatóak, így valóban hozzájárulhat a légszennyezés visszaszorításához, ami világszerte számos várost fojtogat és több millió ember halálát okozza.

A dízelautókat nemrég komolyan támadták és sokan okolják ezeket a járműveket a városokban kialakult egészségtelen levegő miatt. Főleg miután kiderült, hogy a gyártók meghamisították a kibocsátásra vonatkozó valós adatokat.

London polgármestere, Sadiq Khan, külön díjat vetett ki az idősebb, szennyezőbb autókra, míg számos ország elkötelezett amellett, hogy kivezesse a belső égésű motorokat a használatból.

Sokkal kevesebb a kibocsátott káros anyag

A finn cég terméke jóval kevesebb káros szennyezőanyagot termel, mint a fosszilis alapú dízel. 40 százalékkal kevesebb finom port és 10 százalékkal kevesebb NOx-et. A legtisztább formájában használva pedig 90 százalékkal kevesebb a szénkibocsátása.

A megújuló dízel alapvetően különbözik a biodízelként ismert, használt zsiradékból és növényi olajból készült anyagtól. Az utóbbi ilyen-olyan formában jelen van amióta Rudolf Diesel a mogyoróból készült változatát tesztelte az általa feltalált motoron az 1900-as párizsi világkiállításon. Hátránya, hogy csupán egy bizonyos mértékig lehet keverni a normál üzemanyaggal anélkül, hogy a motor és az infrastruktúra módosítása szükséges lenne. Ezzel szemben a megújuló dízel bármilyen megkötés nélkül helyettesítheti az elődjét, ami azt jelenti, hogy nagy mértékben hozzájárulhat ahhoz, hogy a meglévő járműveinket átalakítás nélkül környezetkímélővé tegyük.

Állati anyagokat is képesek alkalmazni a zsírból készült üzemanyag

A kutatásra és fejlesztésre fordított jelentős befektetésnek köszönhetően a Neste hulladék zsírt is képes felhasználni, ami néhány éve még elképzelhetetlen volt. Ráadásul képesek ezt nagy mennyiségben megvalósítani. A cégnek jól kiépített nemzetközi hálózata van, amely tonnaszám gyűjti be a 10 különböző forrásból származó, kiválogatott hulladékot.

A legfontosabb a sertés, a marha és a baromfi zsírja, ezeket a vágóhidakról szerzik be. A halzsír pedig dél-kelet-ázsiai farmokról érkezik a feldolgozótelepükre. A növényi olaj melléktermékeit az ipari élelmiszergyártásból, a használt sütőolajat az éttermektől gyűjtik be, hogy mindezt tiszta üzemanyaggá finomítsák. 

Ha pedig az érdekli, hogy melyik a legzöldebb bioüzemanyag-gyártás, kattintson ide!

Megosztás

További híreink

Ez itt a galéria tesztje, az utolsó

2025.05.08.

Ez a galéria teszt lead-je, megnézzük, tuti lesz.Ez a galéria teszt lead-je, megnézzük, tuti lesz.Ez a galéria teszt lead-je, megnézzük, tuti lesz.Ez a galéria teszt lead-je, megnézzük, tuti lesz.Ez a galéria teszt lead-je, megnézzük, tuti lesz.

Itt vannak a fiatal mezőgazdasági termelők elindulási és beruházási-, valamint a mezőgazdasági kisüzemek beruházási támogatásának részletei

2024.12.20.

Megjelent a Fiatal mezőgazdasági termelők elindulásának és beruházásainak támogatása című pályázat tervezete. Mivel a kiírás nem végleges, így a feltételek változhatnak, de azért érdemes készülni, mert a főbb szempontok nem fognak változni. Íme, a részletek.

test

2024.08.26.

lead

OneSignal teszt

2024.08.26.

OneSignal teszt OneSignal teszt

teszt2

2024.08.26.

teszt

2024.08.26.

Legújabb hirdetések

Partnerhírek
Partner

Legyen gyönyörű kertje: mutatjuk a legfontosabb nyár végi kerti munkák listáját

2024.06.14.

A nyár végi kerti munkák legfontosabbika a gyümölcsök, zöldségek betakarítása. Sok fogyasztásra kerül, a többit lefagyasztással vagy befőzéssel eltehetjük élre.

Partner

A vízhiány és az állattenyésztés összefüggéseiről adott ki közleményt a NAK

2024.05.22.

A NAK közleménye szerint téves állítás terjed az európai közbeszédben az állattenyésztéssel kapcsolatban. Míg az állattenyésztés-ellenes narratíva képviselői rendre azt hangoztatják, hogy az ágazat veszélyezteti a lakossági ivóvízkészleteket, a tények mást mutatnak. Az objektív mutatókon alapuló kutatások szerint az állattenyésztés vízigényének nagy részét a zöld víz, azaz a csapadék biztosítja. 

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat
Kiemelt hirdetések a Piactéren
Hirdetésfeladás