Hirdetés
Az éttermekből érkezhet a repülőgépek üzemanyagának egy része
Egy dallasi repülőtér új, forradalmi megoldással kísérletezik az Egyesült Államokban. 200-nál is több étterem sütőjéből visszamaradt étolajat használ fel arra, hogy fenntartható üzemanyagot állítson elő repülőgépek számára. A megoldás a tervek szerint jelentős mértékben csökkentheti a világszerte több mint 150 ezer légiút környezeti hatását. A Fort Worth nemzetközi repülőtér által tesztelt megoldás nem csak az éttermek által termelt rengeteg hulladék biztonságos elhelyezésében segíthet. Egy olyan környezetbarát lehetőség is, amelyet az Airbus a közelmúltban már bemutatott egy tesztrepülésen.
„Sok káros, nem kívánatos anyag keletkezik az éttermekben, amelyekkel kezdenünk kell valamit” – mondta Robert Horton, a DFW környezetvédelmi ügyekért felelős alelnöke. „Megpróbálunk olyan megoldást találni ezek eltávolítására anélkül, hogy környezetkárosító hatást váltanánk ki.” Az étolajból és hulladékzsírokból készült repülőgép-üzemanyagot fenntartható repülési üzemanyagnak (SAF) nevezik, amelyet a BP olajcég hatalmas lépésnek nevez a fenntartható repülés felé - írta a Hello Magyar portál. A sugárhajtóművek és utasszállító repülőgépek hajtóanyagához rendkívül magas energia-tömeg arányra van szükség és nem könnyű olyan alternatívát felmutatni, amely nem terheli a légkört szén-dioxiddal.

Azért kevernek bele hagyományos üzemanyagot is
A SAF előállításához az étolajat szintetikus repülőgép-üzemanyaggá finomítják az oxigén és egyéb vegyi anyagok eltávolításával. Ám mivel a repülőgépek motorjai nem működnek kizárólag szintetikus anyaggal, ezt összekeverik a szokásos üzemanyaggal, hogy alkalmassá tegyék a repülők számára. Miután elkészült, a SAF lehetővé teszi, hogy a normál repülőgépek körülbelül 80 százalékkal kevesebb károsanyag-kibocsátással repüljenek. „Sajnos egyáltalán nincs sült krumpli illata” – mondta egy nyilatkozatában Pratik Chandhoke, a Neste US megújuló repülési részlegének műszaki szolgáltatási vezetője.
Hirdetés
“A folyadék tiszta, mint a víz és nincs szaga.”
A repülőtér illetékesei azt remélik, hogy 2030-ra a teljes folyamat szén-dioxid-semlegessé válik. Ezalatt kísérleti teszthelyként működik, miközben a repülési világ többi része érdeklődve figyeli az eseményeket. A légi közlekedésből származó kibocsátások jelenleg a teljes globális kibocsátás körülbelül 2 százalékát teszik ki, de ez egyre növekszik és mivel az űrturizmus is kezd fellendülni, égető szükség van fenntartható üzemanyag-alternatívákra.
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Legyen gyönyörű kertje: mutatjuk a legfontosabb nyár végi kerti munkák listáját
2024.06.14.A nyár végi kerti munkák legfontosabbika a gyümölcsök, zöldségek betakarítása. Sok fogyasztásra kerül, a többit lefagyasztással vagy befőzéssel eltehetjük élre.
A vízhiány és az állattenyésztés összefüggéseiről adott ki közleményt a NAK
2024.05.22.A NAK közleménye szerint téves állítás terjed az európai közbeszédben az állattenyésztéssel kapcsolatban. Míg az állattenyésztés-ellenes narratíva képviselői rendre azt hangoztatják, hogy az ágazat veszélyezteti a lakossági ivóvízkészleteket, a tények mást mutatnak. Az objektív mutatókon alapuló kutatások szerint az állattenyésztés vízigényének nagy részét a zöld víz, azaz a csapadék biztosítja.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdessen a Magro.hu oldalon!
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatHirdetés
Hirdetés